Egészséges életmód Egészséges ételek A cukor természetes helyettesítői

A hozzáadott cukor nemcsak növeli az inzulinrezisztencia és a 2. típusú cukorbetegség kockázatát, hanem kognitív károsodáshoz is vezethet. Szerencsére számos természetes helyettesítő létezik, amelyek segítenek csökkenteni a táplálkozásunk cukortartalmát.


A cukorbevitel csökkentése mindenképp pozitív hatással lesz egészségünkre. A magas cukorbevitel számos egészségügyi komplikációval jár. De maradjunk pozitívak és gondoljunk arra, hogy léteznek olyan természetes alternatívák, amelyek a cukorral ellentétben nem ártanak nekünk. Manapság többféle természetes és mesterséges édesítőszer létezik, amelyek teljes mértékben helyettesíthetik a cukrot. Lássuk melyek ezek!

Agave-szirup

Miért egészségesebb? Alacsony a glikémiás indexe és nem növeli a vércukorszintet. Ugyanakkor nagyon sok fruktózt tartalmaz, még a kukoricaszirupnál is többet. Ezért nem alkalmas olyan cukorbetegek számára, akik küzdenek az elhízással.

Az agave édesebb, mint a cukor, hosszú élettartamú, és szinte bármilyen ételhez használható cukorpótlóként. Íze hasonló a mézhez. Meglehetősen folyékony, ezért sütés közben vigyázni kell, illetve lehet, hogy kissé módosítani kell a receptet.


Kókuszcukor

Finomítatlan cukor, így megtartja az összes vitamint és ásványi anyagot, és nem okoz vércukorszint ingadozást. Nagyjából ugyanannyi kalóriát tartalmaz, mint a szokásos cukor. Ha cukorbeteg, ezt akkor is megengedheti magának, de sajnos ez nem fogja segíteni a fogyásban.

A kókusz cukor jól helyettesíti a közönséges fehér vagy barna cukrot, univerzálisan használható a konyhában. Ha túl nagyszeműnek tartja, akkor porcukorként is felhasználhatja sőt, sütésre is tökéletesen alkalmas. Próbálja ki a sárgarépás tortánkat kókusszal, és ne habozzon, kísérletezzen, és cserélje le a szokásos cukrot kókuszra.

A kókusz az egyik olyan alapanyag, amelyet teljes mértékben, számtalan módon felhasználhat a konyhában. Használjon belőle készült olajat, lisztet, cukrot vagy akár kókuszvizet.


Méz


A méz kevesebb fruktózt tartalmaz, mint az agave, és ez az egyetlen természetes édesítőszer, amelynek egészségügyi előnyei vannak, beleértve antibakteriális és gyulladáscsökkentő hatásokat is. Míg a cukor 100%-ban szacharóz, a méz körülbelül 75% cukrot tartalmaz, amelyek nagyjából fele glükóz és fele fruktóz. Éppen ezért nem árt tisztában lennünk vele, hogy a méz ugyanolyan egészségügyi kockázatokkal jár nagy mennyiségben, mint maga a cukor.

A méz kiválóan alkalmas turmixok, sütemények, szószok, pácok és salátaöntetek és különböző reggelik, például egy finom granola elkészítéséhez. Íze édesebb, mint a cukoré, ezért néhány receptben érdemes csökkenteni a mennyiségét.

A méz jótékony hatással van továbbá az egész testünkre, a mézmasszázs például ellazítja az izmokat és méregteleníti a testet.


A szerzetes gyümölcs (Lou Han Guo)

A Luo Han Guo Délkelet-Ázsiából származik. A buddhista szerzetesek termesztették először ezt a gyümölcsöt, amely úgy néz ki, mint egy aprócska tök. Már a 13. században megjelent.

A friss szerzetes gyümölcs sajnos elég gyorsan megromlik. Hagyományosan szárított formában használják gyógynövények részeként. Manapság nagyon népszerűvé vált természetes édesítőszerként is. A gyümölcs olyan anyagokat tartalmaz, amelyek igen intenzíven édesek. Olyan intenzív az ízük, hogy 150-200-szor édesebbek tudnak lenni, mint a szokásos cukor. Nulla kalóriát tartalmaz, tehát ha fogyni szeretne, ez az édesítőszer segíthet. Kivonat formájában is használják. Ugyanakkor, ha érzékeny az ízekre vagy aromákra, akkor legyen óvatos a használatakor. A túlzott édessége miatt fontos, hogy alaposan gondolja át, mennyit használ belőle, a receptekben előírtakhoz képest.


A datolya paszta

A datolya paszta elkészítése egyszerű módja annak, hogy otthon természetes édesítőt alkossunk házilag. Csak egy turmixgépre, 1 csésze száraz, mag nélküli datolyára, vanília rúdra és vízre van hozzá szükségünk. Kiválóan használható különböző édességek, sütemények elkészítéséhez is.

Ugyanúgy használható, mint a méz, turmixokban, sütéshez, szószokhoz és pácokhoz, de ismét legyünk óvatosak, édesebb és folyékonyabb, mint a közönséges cukor.



Datolyás muffin

Stevia

A Stevia az egyik új természetes édesítőszer. Mivel nem kalóriadús, nem hízlal és különösen biztonságos a cukorbetegek számára is. Ez is sokkal édesebb, mint a cukor, tehát kis mennyiségre van szüksége az édesítéshez.

Erős ízű, így valószínűleg nem lesz alkalmas a kávé vagy a tea édesítéséhez. Különböző formában kapható - por, folyadék, tabletta is van már belőle. Érdemes kísérletezni vele a konyhában, azonban a mennyiségekre érdemes több figyelmet fordítani.


Xilit

A xilit és ahhoz hasonló édesítőszerek szintén kevésbé kalóriadúsak, mint a szokásos cukor, nem okoznak fogszuvasodást és nem növelik drasztikusan a vércukorszintet, ugyanakkor hatással vannak rá, ezért a cukorbetegeknek óvatosan kell őket alkalmazni. A túlzott használat egyébként hashajtó hatású lehet.

A xilit jelenleg granulátum formájában kapható, italokban is jól használható, illetve főzéshez és sütéshez is egyaránt. Fontos azonban tudni, hogy a xilit nem karamellizál, ezért nem alkalmas minden recept megvalósításához.

Melyik édesítőszer a kedvence, amelyről el tudja képzelni, hogy méltó utódja legyen a cukornak? Valószínűleg a legtöbbek számára a méz lesz a legvonzóbb, mert azt már szinte mindenki ismeri. A méz olyan édesítőszer, amelyet hazánkban a legtöbben ideig használnak a szokásos cukor után.


Tudta-e?

Kr. e. 2500 éve az emberek mézet használnak sebek kezelésére. Kr. e. 1530 körül készültek egyiptomi festmények, amelyek bemutatják a mézkenőcs recepteit, amelyeket gyomor, vesekő, gyengeség, ájulás és székrekedés kezelésére használtak. Hippokratész mézet használt láz esetén, illetve kompresszióként a sebek és a gennyes fekélyek kezelésére.


1 kg méz előállításához a méhnek legalább három millió virágból kell nektárt gyűjtenie, miközben a földgömb átmérőjével megegyező úton kelnek át. A méh nemcsak nektárt és pollent, hanem mézesharmatot is gyűjt.


Repülés közben a méh összegyűjti a pollent a hátsó lábain lévő kosárkába, és a kaptárba szállítja. 10 gramm méz akár 100 000 pollenszemcsét is tartalmazhat. Ezen szemcsék alapján könnyen meg lehet határozni, hogy milyen a méz eredete.


A méz nagyon gazdag antioxidánsokban, amelyek inaktiválják a szabadgyököket, amik súlyos betegségeket okozhatnak. A test működése során a méz egy elektront szabadít fel, amely deaktiválja az egészséges sejtekkel szembeni agresszív csoportokat.



Források: aplaceformom.com, farma-vcelicka.eu

Publikálva: 3 hónapja
Oldal nyomtatása
Cikk megosztása

Cikkek

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!

Szeretettel tálalva

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!