Baba Terhesség Hízás a terhesség alatt: Ne védekezzzen a kilók ellen

Minden kismama vágya, hogy terhessége alatt is jól nézzen ki és ne szedjen fel felesleges kilókat.  Ebben az örömteli időszakban azonban az anya testében új élet fejlődik, s ezért teljes mértékben bíznia kellene abban, mennyi tápanyagot igényel, illetve, hogy ez mennyi súlytöbblettel jár.


Minden az eredeti testsúlytól függ


A nő testére a terhesség alatt általában 9 - 15 kilogramm rakódik le:

  • az első trimeszterben ez havonta kb. fél kg,
  • a második trimeszterben hetente 350 - 450 gramm,
  • a harmadik trimeszterben hetente 200 - 300 gramm.


A fenti adatok  tájékoztató jellegűek, minden szervezet más és természetesen nem működik egy táblázat szerint. A súlygyarapodás a leendő édesanya kondíciójának és a BMI, azaz Body Mass Index (testtömegindex) függvénye. Kevesebbet hízhat akkor, ha a terhesség előtt túlsúlyos, vagy elhízott volt és ellenkezőleg – ha testsúlya az átlagostól alacsonyabb, aggodalom nélkül hízhat többet is.

Az eredeti testsúly a teherbe esést is befolyásolja. További tényezőkkel együtt ezt befolyásolni lehet úgy, hogy növekedjen a gyermekáldás esélye.


Tipp: Hogyan számolhatja ki saját BMI, azaz testtömegindexét?

A BMI könnyen kiszámítható, ha a kilogrammban vett testtömeget elosztjuk a méterben mért testmagasság négyzetével. Ez az érték azonban számos fontos tényezőt nem vesz figyelembe, ezért  csak hozzávetőlegesnek és nem  irányadónak mondható. A testtömegindex értéke az átlagos európai lakosság esetében a következőket jelenti:

  • 18,5-ig: alultápláltság
  • 18,5 - 25: ideális és normál testsúly
  • 25 - 30: enyhe túlsúly
  • 30 - 40: elhízottság
  • 40 a viac: kóros elhízottság


A terhesség alatt ne fogyókúrázzon!

Előfordul, hogy a testsúly a terhesség első trimeszterében csökken a reggeli rosszullétek, vagy a kiegyensúlyozottabb életmód miatt. Mindez rendben van. Általában azonban a terhesség alatt folyamatosan jelenlevő súlycsökkenés nem jó előjel, s ha ezt tapasztalja, jeleznie kellene orvosának.


A reggeli rosszullétek akár egész nap is tarthatnak, s 10 terhes nő közül 7 esetében fordulnak elő. Honnan tudhatjuk, melyik típusról van szó és miképpen lehetséges ezt gond nélkül kezelni?

Minden kilónak jelentősége van

A terhesség alatt a női testben számtalan csoda történik, ami a testsúlyban is megnyilvánul. Miben nyilvánul meg valójában ez a súlynövekedés?

  • Placenta: 750 g
  • Magzatvíz: 1 kg (ebben fejlődik a baba)
  • Az anyaméh növekedése: 1 kg
  • A mellek nagyobbodása: 1 kg
  • Vérmennyiség növekedése: 2 kg

Terhesség alatt a vér mennyisége csaknem 50 %-kal növekszik. Ez a lábak dagadásában és más problémákban is megnyilvánulhat.

  • Egyéb folyadékok a szervezetben: 2 kg
  • Zsírtartalékok a szoptatáshoz: 3,5 kg

Az anya szervezete tartalékokat képez, melyekből a későbbi igényes szülés utáni időszakban  saját és gyermeke szervezetét is képes táplálni.

  • A gyermek születési súlya: 3,5 kg


Hogyan lehet egészségesen hízni a terhesség alatt?

Sok vitaminokban gazdag élelmiszert fogyaszt, sokat mozog és jó pszichikai kondícióban tartja magát? Ez esetben a testsúly nem tartozik az Ön prioritásai közé! Higgyen saját testének és hallgasson az ösztöneire. Csupán néhány egyszerű szabályt kellene betartania.

  1. Fogyasszon teljes értékű élelmiszereket

Gyermeke egészséges fejlődésének alapja a vitaminokban, ásványi anyagokban, rostokban és egészséges zsírokban gazdag étrend. Egyen sok tojást, halakat, pasztőrözött tejtermékeket és húst, gyümölcsöket és zöldséget. Ne feledkezzen meg a nullás tápértékű élelmiszerekről sem, melyektől nem lesz éhes, ideges és nem fog hízni.

Megfelelő táplálékkiegészítők a gyógynövények is.  Nézze meg, melyek hasznosak és melyek árthatnak a terhesség alatt.

  1. Mozogjon egészségesen

Ma már nem érvényes, hogy a terhes nőnek az ágyon ülve fagylaltot kell ennie. Éppen ellenkezőleg! A rendszeres torna által jobb hangulata és több energiája lesz, javul a kondíciója és testét felkészíti a szülésre. Mozgással elkerülhető a fáradtság, a székrekedés és a gerincfájdalmak.

Ötlet: terhesség alatt egyenesen ideális a jóga, az úszás, a séta és a szobabiciklizés. Határozottan hagyja ki a :

  • labdajátékokat,
  • az adrenalin - és állóképességi sportokat,
  • a sízést,
  • a lovaglást.


  1. Fogyasszon "kismama-vitaminokat"

Olykor az étel még akkor sem tartalmazhatja az összes fontos anyagot, ha testének gondosan adagolja a sok tápanyagot. A megfelelő terhességi vitaminokról kérdezze orvosát, hogy melyek tartalmazzák a baba egészséges fejlődéséhez az összes elengedhetetlen anyagot.


Szintén olvassa el: A terhesség 12 leggyakoribb problémája

Publikálva: 11 hónapja
Oldal nyomtatása
Cikk megosztása

Cikkek

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!

Szeretettel tálalva

Hoppá! Az Ön által beállított szűrők nem hoztak találatot. Kérjük, módosítsa a keresési feltételeket!