Tippek és tanácsok Miért szuper étel a chia, chlorella és a spirulina?

Általában azokat nevezzük „szuperételeknek”, amelyek nagy mennyiségben tartalmazzák a szervezetünk számára szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat. A „szuperétel” elnevezés főként olyan gyümölcs- és zöldségfélékre vonatkozik, amelyek magas tápanyagtartalma miatt más élelmiszereknél jobban hozzátesznek az egészséges táplálkozásunkhoz.


Chia, chlorella, zöldárpa, spirulina – talán elsőre túl egzotikusnak és idegennek tűnnek, de egész évben elérhetők hazánkban is. Tele vannak vitaminokkal, ásványi anyagokkal, és télen igazán szükségünk van rájuk.

Chia mag

A chia mag nagyon hasonló a mákhoz és a lenhez és méltón viseli a szuperétel elnevezést. Ha épp nem tudunk kávézni, de szeretnénk feltöltődni, nyugodtan forduljunk a chia maghoz, hiszen kiválóan alkalmasak a fizikai teljesítmény növelésére.


Közép- és Dél-Amerikából származnak, semleges ízűek, magas tápértékkel rendelkeznek és termesztésük meglehetősen nehézkes.


A chia mag rengeteg rost, fehérje, ásványi anyag forrása, és nagy mennyiségű omega 3 és 6 zsírsavat is tartalmaz.


Nem szabad túlzásba vinni a fogyasztását, az ajánlott bevitel napi 15 g, ami kb. 2 evőkanálnak felel meg. Arra azonban érdemes figyelnünk, hogy alvás előtt néhány órával már ne együnk, ha egy jó, pihentető alvásra vágyunk. Figyeljünk rá, hogy kifejezetten magas kalóriatartalommal bír, és túlzott fogyasztása emésztési problémákat okoz, már csak ezért sem érdemes túl nagy mennyiségben fogyasztani.

Hogyan használjuk fel?


A chia magokat számtalan módon felhasználhatjuk, például salátákba, zöld smoothie-ba vagy reggeli granolához adva. Ha éjszakára beáztatjuk, remek pudingot is készíthetünk belőle, amit fogyaszthatunk akár reggelire, akár ebéd utáni desszertként.

Tudta-e?

A chia magból származó kalcium sokkal jobban felszívódik, mint a tejből kinyerhető, így kiváló ellensége a csontritkulásnak.

Chlorella

Télen a hideg és a folyamatos mentális és fizikai terhelés következtében az év végére kimerülté válunk, ami a metabolikus hulladékok felhalmozódásához vezet a vérben és az izmainkban.


A Chlorella a leggazdagabb klorofill-forrás a Földön,  javítja a vérmennyiséget, felgyorsítja a sebgyógyulást és megakadályozza a gyulladásokat a szervezetünkben. Javítja a test oxigénellátását is, megakadályozva a fertőzések kialakulását. Segít a cukorbetegeknek a vércukorszintjük stabilizálásában, segít az ínyvérzésben szenvedőknek és megakadályozza a fogszuvasodást.


A Chlorella katalizátorként szolgál a testünk számos folyamatában. Rendkívüli, mivel hatékonyan segít helyreállítani a sejteket és kiüríteni a méreganyagokat a szervezetünkből. Elősegíti az anyagcserét és segít a fogyásban.

Hogyan használjuk fel?

A Chlorella tablettaként vagy por formájában vásárolható meg és kiváló alapanyagként szolgál a zöld turmixokhoz. Rendszeres fogyasztása javítja az immunitást és biztosítja a test számára (különösen télen) a szükséges tápanyagokat.


Miért szuper étel a chia, chlorella és a spirulina?

Zöldárpa


A fiatal zöldárpát sajátos körülmények között termesztik a bolygónk legtisztább helyein. Ezen helyek egyike egy egykori édesvízi tó területe az USA-ban, Utahban. A zöldárpát úgy takarítják be és szárítják ki, hogy a lehető legnagyobb mennyiségben őrizze meg az értékes tápanyagtartalmát.


A növényt akkor takarítják be, amikor eléri a 20-25 cm-t, ekkor még vegetatív fázisban van. Legfeljebb 31 fokos hőmérsékleten szárítják, így jelentős mennyiségű vitamint, aminosavat és ásványi anyagot tartalmaznak.


Nagyon nagy segítséget nyújt a cukorbetegség és a magas vérnyomás kezelésében és a rák megelőzéséről is ismert. Gazdag klorofill-, béta-karotin-, kalcium-, vas-, C- és B-vitamin-forrás. Emellett tartalmaz 8 esszenciális aminosavat, amelyeket az emberi test önmagában nem képes előállítani. A rostok serkentik a bélműködést és csökkentik a méreganyagok felszívódásának lehetőségét a vérben, ezáltal segít a II. típusú cukorbetegségben szenvedőknek, mivel fenntartja a stabil vércukorszintet.


A zöldárpa természetesen nem helyettesíti a változatos étkezést, ugyanakkor ellátja a testet sok olyan tápanyaggal, amelyre szükségünk van a mindennapi működésünk során. A zöldárpa rendszeres és hosszú távú fogyasztása segíti a gyomor- és bélrendszert, segíthet a vérszegénység elleni küzdelemben, csökkenti koleszterinszintet és lelassítja a sejtek öregedését. Javítja az alvást és a memóriát, és segít jobban összpontosítani.

Hogyan használjuk fel?

A chlorellahoz hasonlóan a zöldárpát is tabletta formájában vagy szárított formában lehet beszerezni. Ajánlott minden nap fogyasztani, vízben keverve, vagy zöld turmix formájában, néhány csepp citromlé és jó minőségű olívaolaj hozzáadásával.


Spirulina

A Spirulina egy mikroszkopikus méretű édesvízi alga, ami gazdag ásványokban és vitaminokban, különösen magnéziumban, kalciumban és foszforban. Rendkívül nagy mennyiségű A, D, K és B vitamint, valamint vasat tartalmaz.

A Spirulina alga por helyreállítja a bél mikroflóráját, magas rosttartalommal rendelkezik, ami javítja az emésztést. Növeli a HDL (jó) koleszterin mennyiségét a vérben, csökkenti az LDL (rossz) koleszterin szintjét, erősíti az immunrendszert és erős vírusölő hatású. Hozzájárul a máj és a vesék méregtelenítéséhez és megakadályozza a hisztamin mennyiségének növekedését a szervezetben. A magas klorofill- és karotintartalom miatt a spirulina hatékony antioxidáns. Különlegessége, hogy több mint 60% -a könnyen emészthető fehérjét tartalmaz.

Hogyan használjuk fel?

Egyszerűen csak keverjük össze a port egy kis ivóvízzel. Nem kell feltétlen vizet használni, ha szeretnénk, kipróbálhatjuk tejjel vagy gyümölcslével is és hozzáadhatjuk a reggeli müzlinkhez vagy desszertünkhöz, esetleg egy ízletes zöldségleveshez is.

Gyümölcs- és zöldséglevek


A gyümölcs- és zöldséglevek remek eszközként szolgálnak a fáradtság, idegesség és egészségügyi problémák leküzdésére. Adjunk hozzá egy evőkanál chlorellát vagy zöldárpát a dzsúszhoz, hogy még hatásosabb legyen az immunerősítő koktélunk.



Forrás: mediteka.sk, gw-int.net, supergreens.sk

Publikálva: 6 hónapja
Oldal nyomtatása
Cikk megosztása